Lees hier meer over wat je van onze kwaliteit mag verwachten, over hoe we omgaan met jouw vertrouwelijke gegevens en wat te doen bij klachten.
Alle psychologen van Praktijk Komorebi beschikken over een eigen goedgekeurd kwaliteitsstatuut. Deze is op te vragen bij de behandelaar. Dit document beschrijft de minimale kwaliteitsnormen waar een zorgaanbieder aan moet voldoen om goede GGZ te kunnen bieden.
Om de kwaliteit te kunnen borgen zorgen we allemaal voor regelmatige bijscholing, maken we gebruik van interdisciplinair overleg en intervisie en houden we ons bij het opstellen van een behandelplan aan de multidisciplinaire richtlijnen voor behandeling in de BGGZ. We kennen de regels voor indicatiestelling en hebben een coördinerende rol wanneer een client doorverwezen dient te worden.
Je kunt er op vertrouwen dat je verhaal bij ons veilig is. Als BIG-geregistreerdee zorgverleners hebben we allemaal ons beroepsgeheim. We hebben geen oordeel.
Wordt je behandeling (deels) vergoed door je zorgverzekeraar? Dan zijn we wettelijk wel verplicht enkele gegevens van je te delen. Dit betreft enkele NAW-gegevens (o.a. BSN), het ingedeelde zorgzwaarteprofiel en de DSM-hoofdgroep (de diagnosecategorie zoals bv angst of depressie). Directe inhoudelijke gegevens worden niet gedeeld, omdat de zorgverzekering geen zorgaanbieder is. Wil je ook dat deze gegevens niet gedeeld worden, dan kun je een privacyverklaring invullen.
Als je de gesprekken bij Praktijk Komorebi zelf betaalt, dan worden geen enkele gegevens van je gedeeld.
De verwijzer krijgt na het intakegesprek een niet-inhoudelijke terugkoppeling of de behandeling wel/niet gaat starten. Bij terugverwijzing kan hier in overleg een reden en advies voor doorverwijzing worden vermeld. Er wordt een behandelplan opgesteld, die puur een overeenkomst tussen client en behandelaar is en niet gedeeld wordt met derden (tenzij we samen anders overeenkomen). Bij afronding van de behandeling stellen we samen een afsluitbrief op voor de verwijzer. Het is dan gebruikelijk wat meer informatie te delen over de herkomst van de klachten, het verloop van de behandeling en het behandelresultaat, omdat de verwijzer met het afronden doorgaans de behandelverantwoordelijkheid weer overneemt. Samen bepalen wat er in deze brief kan staan.
Het kan voorkomen dat je ergens niet tevreden over bent. Natuurlijk horen we dat graag als behandelaar zelf als eerste. De behandeling draait om jou en wij vinden het belangrijk dat jij je op je gemak voelt en dat we samen werken aan jouw herstel. Ben je ergens niet tevreden over, dan spannen we ons in om dat op te lossen. Mochten we er samen niet uit kunnen komen, dan kun je je wenden tot Centraal Bureau Klachtenmanagement in de Zorg (CBKZ) via klachten@cbkz.nl. Lees hier meer over de klachten- en geschillenprocedure van het CBKZ en vul hier het klachtenformulier in.
Lees hier onze algemene voorwaarden.
De zorgverzekeraar vergoedt altijd een deel van je behandeling. Wat er vergoed wordt hangt af van je zorgverzekeraar en de polis die je hebt afgesloten. Cliënten met een natura polis krijgen een deel vergoed, hoe hoog dit is verschilt per verzekeraar, maar gemiddeld wordt 50-70% van het marktconforme tarief vergoed. Let erop dat je eigen risico wel eerst met je wordt verrekend door de zorgverzekeraar. Als wij geen contract hebben met jouw zorgverzekeraar dan raden we je aan om zelf contact op te nemen met je zorgverzekeraar en te vragen welk percentage van het NZa tarief vergoed wordt bij niet-gecontracteerde zorg binnen de generalistische Basis GGZ. Om voor vergoeding in aanmerking te komen heb je een verwijsbrief van de huisarts nodig en dient er sprake te zijn van een DSM-V stoornis.
Bij sommige polissen is mogelijk eerst toestemming nodig vanuit je zorgverzekeraar voordat je een behandeling bij een ongecontracteerde psychologiepraktijk mag starten. Laat je dus vooraf goed informeren, voordat je een traject bij de praktijk start.
In het geval dat de praktijk een contract heeft met jouw zorgverzekeraar (VGZ en DSW), dan dienen wij de facturen in bij jouw zorgverzekeraar en zij vergoeden de gesprekken rechtstreeks aan ons. Je hoeft hiervoor zelf niks te doen en hebt geen kosten, behalve je eigen risico voor zover je die nog hebt.
Wanneer we geen contract hebben met jouw zorgverzekeraar, dan ontvang je na elk gesprek een factuur, die je zelf rechtstreeks aan de praktijk dient te betalen. De factuur kun je vervolgens zelf indienen bij jouw zorgverzekering die vervolgens een gedeelte (vaak 50-70%) aan jou vergoedt.
Betaal je de behandeling zelf, dan kun je kiezen uit een pakket (10% korting) of voor losse sessies. Bij pakketten is er sprake van een strippenkaart die je vooraf aanschaft. Losse sessies worden achteraf per gesprek gefactureerd.
Jouw tijd en onze tijd zijn kostbaar.
Dat betekent dat het voor ons belangrijk is dat je een afspraak tijdig afzegt. Op die manier kunnen we de wachttijd zo kort mogelijk houden en onze agenda's zo efficiënt mogelijk plannen. Afzeggen kan via de mail of een appje aan jouw behandelaar.
Bij no show (binnen 24 uur van tevoren afgezegd) brengen wij kosten in rekening. Per gemiste afspraak betaal je een tarief van 52,- euro (excl.BTW). Je ontvangt hiervoor een factuur die je niet kunt declareren bij jouw zorgverzekeraar.
De actuele wachttijd per behandelaar vind je terug bij de Psychologen. Wij streven ernaar deze zo kort als mogelijk te houden. Loopt de wachttijd op naar meer dan 12 weken, dan hanteren we een tijdelijke aanmeldstop.
Wanneer je de wachttijd te lang vindt, kun je altijd contact opnemen je zorgverzekeraar en vragen om wachtlijstbemiddeling. De zorgverzekeraar kan je ondersteunen, zodat je binnen 4 weken vanaf jouw eerste contact met een zorgaanbieder een intake gesprek krijgt en dat binnen 10 weken vanaf de intake, de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de Treeknormen).
Hieronder zie je een aantal van veelgestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Stuur dan gerust een mail naar Renee via renee@praktijkkomorebi.nl.
Trek je wandelschoenen maar aan en laat de kracht van de natuur z’n werk doen. Heb je eerst nog een vraag, neem dan gerust contact met ons op!